Instagram geçtiğimiz Mart’ta duyurduğu algoritma değişikliğini sonunda devreye aldı. Kullanıcılarına zaman akışlarını yeni bir kurguyla göstermeye başladığını duyuran Instagram, değişikliği bir ay içinde dünya geneline açmış olacak.
Instagram’ın yeni algoritması popüler sosyal ağda bugüne kadar gördüğümüz en ciddi değişikliklerden biri zira ağdaki paylaşımın kurallarını baştan sona değiştiriyor. Bugüne kadar paylaşımları kronolojik sırayla gösteren Instagram değişiklikle birlikte kullanıcıların haber akışlarında görmek isteyebilecekleri paylaşımları önceliklendirmeye başlıyor. Bunda kullanıcının beğenileri, etkileşimleri gibi faktörler etkili. Instagram yeni algoritmasının çalışma şekliyle ilgili teknik detaylara girmiyor. Facebook’un sosyal ağındaki opak yaklaşımını burada da sürdürdüğü göze çarpıyor, en azından şimdilik.
Haber akışının Facebook’laşması
Yeni algoritma birçok yönüyle Instagram haber akışını Facebook’laştırıyor. Kullanıcıların ilgilerini çekebilecek içerikler öne çekilerek, ağda daha fazla zaman geçirecekleri ön görülüyor. Instagram yaptığı duyuruda kullanıcılarının haber akışlarının ortalama yüzde 70’ini kaçırdığını not ediyor. Değişiklikle bu sorun tam anlamıyla ortadan kalkmıyor ancak Instagram sizin yorum yapıp, daha fazla etkileşime geçeceğiniz paylaşımları size gösterme sözü veriyor. Siz uykudayken başlayan bir konser, spor müsabakası ya da etkinliğin saate göre değil de sizin ilginize göre gösteriliyor olması size daha az şey kaçırdığınız hissini verebilir.
Masanın diğer tarafında yani paylaşım yapanlardan yana ise durum bu kadar parlak değil. Yenilik en çok da Facebook’un markaların organik erişimini düşüren algoritma geliştirmelerinden kaçıp Instagram’a sığınan kullanıcıları endişelendiriyor. Instagram’da kurumsal ve bireysel hesapların Facebook’ta olduğu gibi, ayrılmıyor olması en önemli farklılığı oluşturuyor. Kronolojik sıralama, markalar tarafında paylaşım sıklığı olarak algılansa da, paylaşımların görünür olup olmadığı takipçilerin marka dışında takip ettiği hesap sayısına bağlı olarak değişmesiyle sonuçlanıyordu. Spam sorunuyla birlikte belirgin bir avantajdan söz etmek aslında mümkün değildi.
Algoritmik sıralama ise tüm markaları, sayı ya da sıklıktan ziyade, etkileşim alacak içerik üretme, doğru zaman hatta doğru yer gibi parametreleri kullanarak hedefleme odaklı davranmaya itiyor. Küçük işletmeler bu dönemde kullanıcıların etkileşime girdiği kampanyalar yapmak, doğru/trend olan hashtag’i kullanmak ve anlık ilgi yerine sürekli ilgiyi koymak gibi konularla daha fazla meşgul olacak gibi görünüyor. Instagram’ın yeni algoritması, marka ya da bireysel kullanıcı fark etmeksizin herkesi daha ilgi çekici ve “yaratıcı” olmaya itiyor.
Sosyal ağlar genelinde geliştirme, büyüyen kullanıcı tabanına karşılık kullanıcı başına elde edilen geliri arttırması açısından oldukça kritik. Instagram’ın işletmeler için yeni araçlarını duyurmasının hemen ardından devreye aldığı algoritma değişikliği Instagram’a kar olarak dönecek gibi görünüyor.