Google Analytics’te Gelişmiş Segmentleri Neden Kullanmalıyız?

Yazar: Ömer LAYIK tarih: 22/11/2016
Senior Digital Marketing Supervisor - n11.com Google Analytics, bizlere çok sayıda farklı veriyi içeren birçok raporu sunar. Günlük, haftalık ve aylık ziyaretçi sayınızdan tutun da mobil cihazlar aracılığı ile sitenize gelen kullanıcıların hedef dönüşüm oranlarına kadar çok sayıda geniş çaplı bilgiyi takip edebilirsiniz. Fakat verileri segmentlere ayırıp analiz edemezseniz bu veri karmaşası içerisinde kaybolursunuz. Ziyaretçilerinizi farklı segmentlere […]


Google Analytics, bizlere çok sayıda farklı veriyi içeren birçok raporu sunar. Günlük, haftalık ve aylık ziyaretçi sayınızdan tutun da mobil cihazlar aracılığı ile sitenize gelen kullanıcıların hedef dönüşüm oranlarına kadar çok sayıda geniş çaplı bilgiyi takip edebilirsiniz. Fakat verileri segmentlere ayırıp analiz edemezseniz bu veri karmaşası içerisinde kaybolursunuz. Ziyaretçilerinizi farklı segmentlere ayırıp bu segmentleri birbiri ile karşılaştırabilme imkanı Google Analytics’in sunduğu en güçlü özelliklerdendir.
Segmentleri kısaca web sayfalarımıza yapılan ziyaretleri belirli kriterlere göre gruplandırmak olarak tanımlayabiliriz. Segmentleme esasında bir filtre gibi çalışır, örneğin sitenizde dönüşüm olarak belirlediğiniz hedefi gerçekleştiren kullanıcılar ya da sitenizde 5 dakikadan fazla duran kullanıclar gibi segmentler belirleyebilirsiniz.
Google Analytics’in gelişmiş segmentler özelliğini kullanarak çeşitli boyutlar ve metrikler arasından dilediğimiz kriterlere uyan segmentleri oluşturabiliriz. Tek seferde birden fazla segmenti kullanarak, farklı kriterlere uyan kitlelerin davranışlarını birbirleri ile kıyaslayabiliriz.
Özellikle yüksek trafikli sitelerde toplu verilere bakarak karar almak oldukça zordur. Satış getiren ve getirmeyen müşterileriniz arasındaki farklılığın ne olduğunu derinlemesine öğrenmek kolay olmayacaktır. Hangi sayfaların size satış getiren adımlar içerisinde olduğunu bilmeniz çok önemlidir.
Satış getiren ve satış getirmeyen ziyaretçiler olarak iki farklı segment oluşturup, bu iki grup tarafından yapılan ziyaretleri karşılaştırabilir, bu iki kitle arasındaki davranış farklılıklarını tespit edebilirsiniz. Örneğin satışa dönen kullanıcıların belirli bir sayfayı ziyaret ettiğini yakalayabilirsiniz ya da satışa dönen kullanıcıların, satışını yaptığınız ürünün tanıtım videosunu izleyen kullanıcılar olduğunu tespit edebilirsiniz. Bu durumda satışa dönüşmeyen kullanıcılara bu videoyu izletmenin yollarını aramak gerekebilir. Belki de kullanıcılar sayfaya girildiğinde pop-up açıp bu videoyu otomatik olarak başlatmak iyi bir seçenek olabilir
Bir gelişmiş segment oluşturmak için; sayfanın en üstündeki “Segment Ekle” bölümüne tıklayın ve “+Yeni Segment”i seçin. Aşağıdaki gibi seçenekler göreceksiniz.

İlk olarak daha sonradan kolayca ulaşabilmeniz için segmentinize bir isim verin. Google Analytics’te bulunan hemen hemen bütün boyut ve metriklerin yazılı olduğu bir liste karşınıza gelecek. Segment oluştururken istediğiniz öğenin içerilmesini ya da içerilmemesini seçebilirsiniz. Burada RegEx’i de kullanabilirsiniz.

Boyutlar yeşil, metrikler mavi renkle gösterilir. VEYA ve VE komutlarını kullanarak bu alanlardan birkaç tane oluşturabilirsiniz. VEYA ve VE komutlarını birbirine karıştırmamaya dikkat edin. VE komutu seçtiğiniz iki kitlenin kesişim kümesini içerir. VEYA komutu ise veri kümenizdeki herhangi bir veri ile eşleştiğinde çalışır.
Birlikte birkaç örnek segment yapalım;
Erkek ve Kadın Ziyaretçilerin Karşılaştırılması
Erkek ve Kadın kullanıcılar için iki farklı segment oluşturacağız. Daha sonrada bu iki segmenti birbiri ile karşılaştırarak çıkarımlarda bulunacağız. Segment Ekle> +Yeni Segment diyerek gelen alanda Demografi kısmında cinsiyet:male, Yaş: 25-34’ü seçiyorum. Male 25-34 adını verip kaydediyorum. Aynısını kadınlar içinde oluşturup kaydettikten sonra, 25-34 yaş arasındaki erkek ve kadın kullanıcı davranışlarını karşılaştırıp analiz edebilirim.

Yeni ziyaretçiler ve Geri dönen ziyaretçilerin Karşılaştırılması
Boyutlarımızı filtreleyerek sitemize daha önceden hiç girmemiş kullanıcıları ve tekrar gelen kullanıcıları segmentleyebiliriz.
Koşullar>Kullanıcı Türü>şunu içerir: New Visitor adımlarını izleyerek bu segmenti oluşturabilirsiniz. Bu ziyaretçilerin cihazlarında daha önce sitenize girdiklerine dair çerez bulunmamaktadır. (yani bu kullanıcılar sitenize daha önceden gelmiş fakat çerezlerini silmiş kullanıcılar da olabilir)

Hedeflemeyi biraz daha spesifikleştirmek için VE kombinasyonu ile Kaynak/araç>şunu içermez: (direct) / (none) adımlarını izleyebilirsiniz. Sitenize direct olarak giren kullanıcılar muhtemelen sitenize daha önceden gelmiş ve sizi bilen kullanıcılardır, bunları da hariç tutmak yeni ziyaretçi kitlesine daha doğru bir şekilde ulaşmanızı sağlayacaktır.

Benzer şekilde sitenize geri dönen kullanıcılar için de bir segment oluşturup, bu iki segmenti detaylı bir biçimde karşılaştırın. Aralarındaki farklılıkları tespit etmeye çalışın.
Gelişmiş segmentler, Google Analytics’de derinlemesine analizler yapmak için mutlaka kullanmamız gereken bir özellik. Kullanıcıların sitenizde nasıl davrandıklarını öğrenmek ve farklı kullanıcıların davranışlarının nelere göre değişkenlik gösterdiğini keşfetmek için gelişmiş segmentleri kullanmak kaçınılmaz.

10 yıllık tecrübe ile mutlu müşteriler.

Benzer paylaşımlar

Top magnifierarrow-down